SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 355 >>

بَاب فِي الرَّجُلِ يُسْلِمُ فَيُؤْمَرُ بِالْغُسْلِ

129. Yeni Müslüman Olan Kimseye Gusletmesi Emrolunur

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ الْعَبْدِيُّ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ حَدَّثَنَا الْأَغَرُّ عَنْ خَلِيفَةَ بْنِ حُصَيْنٍ عَنْ جَدِّهِ قَيْسِ بْنِ عَاصِمٍ قَالَ أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُرِيدُ الْإِسْلَامَ فَأَمَرَنِي أَنْ أَغْتَسِلَ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ

 

Kays bin Asim (r.a.)'den şöyle demiştir: "Müslüman olmak gayesiyle ResuluIIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldim, Sidr karışmış su ile gusletmemi emretti."

 

 

Diğer tahric: Nesai, tahare Tirmizî, cuma; Ahmed b. Hanbel.V, 61.

 

AÇIKLAMA:     Hadis, müslüman olmak isteyen bu zata Efendimizin Sidr karıştırılmış su ile yıkanmasını emrettiğini haber vermektedir.

 

Sidr: Trabzon hurmasına benzer bir ağacın adıdır. Yaprakları kurutularak dövülür ve sabun yerine kullanılırdı.

 

Yeni müslüman olan kimsenin gusletmesinin vücubuna kail olanlar bu hadis ile istidlal etmişlerdir. Ebu Hureyre (r.a.)'den rivayet edilen ve Sumame müsluman olduğu zaman, Efendimizin ona gusletmesini emrettiği hadis de aynı mevzudadır. İmam Ahmed ve Ebu Sevr'in mezhebi budur. Bunlar, "Müşrikin, küfr halinde cima veya ihtilamdan hali olmayacağını İslama girmeden önce gusletmiş bile olsalar, farz-ı ikameye kafi gelmeyeceğini" söylemişlerdir.

 

Şafii ve Malikilere göre, İslama girmeden önce cünup olan kimsenin küfür halinde gusletse de etmese de müsluman olunca yıkanması farz, cünup olmayan kimsenin yıkanması ise, müstehaptır. Bunlar Efendimizin, her İslama girene guslü emretmeyişini delil kabul etmişler ve eğer yeni müslüman olan herkesin gusIetmesi  vacip olsaydı, Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) herkese emrederdi, halbuki böyle yapmamıştır. Bu, emrin bazen istihbaba delalet ettiğine, guslün vücöbunu gösteren emirlerin de cünub olana gusletmenin vacib olduğuna karinedir demişlerdir.

 

Hanefilere göre ise küfür halinde cünup olup da gusleden kişiye müsluman olduktan sonra tekrar yıkanmak farz değildir. Çünkü su temizleyicidir ve gusl için niyet şart değildir. Ancak bu halde yıkanmak müstehaptır. Müslüman olmadan önce cünup olup da, gusletmemişse İslama girdikten sonra gusletmesi farz olur.

 

İslama girmeden önce abdest alıp da abdesti bozmadan müslüman olan bir kimsenin o abdestle namaz kılıp kılamayacağı meselesi de ihtilaflıdır.

 

Şafii, Maliki ve Hanbelilere göre,bu durumda olan bir kimse namaz kılamaz, abdestini yenilemesi gerekir, Teyemmüm için de hüküm aynıdır.

 

Hanefiler, teyemmüm niyete muhtaç olduğu için teyemmüm konusunda diğer mezheplerle aynı fikirde oldukları halde abdest hususunda farklı görüştedirler. Hanefi mezhebine göre cenabetten daha önce yıkanmış ise, şirk halinde abdest alan kimse, bu abdest ile müslüman olduktan sonra namaz kılabilir. Çünkü abdest için niyet şart değildir. Dolayısıyle abdestin iadesine ihtiyaç yoktur. Eski abdestin kullanılması daha faziletlidir.